Tale med es del 2

“Uddan, Energize, underholder, og give en oplevelse til dit publikum”
1. brug “Reglen om 3.” De mest succesfulde talere begrænse deres bemærkninger til tre hovedpunkter. Her er hvor du bruger din signatur historier (din egen personlige historier) at støtte dine point og hjælpe folk med at visualisere, hvad du siger.
2. hver fem til syv minutter, sikkerhedskopiere dine fakta med signatur historier (om dig eller andre). Historier er derude overalt. Find dem i butikker, på restauranter, i flyvemaskinen, derhjemme. Mennesker bevarer oplysninger bedre når de høre en historie.
3. hvor hurtigt får du ind til kernen af din målgruppe problemer og udfordringer? Springe hvad er mellem deres ører og gå direkte til deres hjerter.
4. praksis pause før og efter vigtige punkter. Vær ikke bange for at forlade åbne rum. Brugen af tavshed er et centralt krav til at blive en effektiv højttaler.
5. folk afgrænse deres tanker visuelt. Højttalerne er ord som en kunstner er til et maleri.
6. en god historiefortæller husker hans erfaring, ikke hans ord. Fortæl din historie og derefter inddrage publikum ved at genopleve din erfaring med dem. Så er de kun et skridt væk fra deres egne erfaringer. Det er forbindelsen!
7. for dem af jer, der er mere teatralsk, åbne med nogle rollespil, der vedrører en bestemt meddelelse. Få dine ideer fra dit eget liv eller TV sitcoms.
8. Brug analogier. De hjælper dit publikum forstå nye ideer og situationer ved at vise, hvordan disse ting der ligner noget i deres eget liv. Vores liv vil eksempelvis aldrig blive den samme igen på grund af terrorangrebet den 11. Beskeden: livet er impermanent og change er konstant.
9. er der fuldt ud til din målgruppe. Selv om du har udarbejdet dit script, være i nuet. Når du gør dette, kan du justere din præsentation for at imødekomme den stemning og energi fra gruppen.
10. risikere at blive fuldt hvem du er. Være ægte. Vise din entusiasme for din målgruppe. Har modet til at tale om ubehagelige ting.
11. påvise oprigtighed. Fortæl din sandhed. Være sårbare. Være etisk. Del din uheld.
12. inddrage tilhørerne. Højttalere får ofte deres bedste linjer fra publikum. Forskning viser, at folk beholde mere når de er involveret. Få dem til at arbejde i par eller i små grupper og dele deres historier og oplevelser.
13. henvise til folk af deres fornavne, hvis det er muligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *